onsdag 30 september 2015

Innovatum 29 september

Tre av gruppens fem naturistmedlemmar började dagen med en trevlig morgonpromenad till Innovatum runt klockan 8.30 på morgonen. Solen sken, det var härlig morgonluft och vi såg fram emot en mycket intressant och händelserik dag tillsammans med resten av klassen på Innovatum. Resterande grupp satt snällt och väntade innanför Innovatums dörrar.

En aktivitet som vi i gruppen tyckte var passande för en elevgrupp och för att introducera begreppet densitet var när vi var med Jerry i "vattenrummet". Först fick alla en låda med olika material i, bland annat en mutter, en bit stearin, en potatis och en glasspinne. Vi skulle först dela in dem i flyttbara och sjunkande. Sedan fick vi prova våra teorier, vissa hade andra rätt, andra inte. Sedan tog Jerry fram ett ca 8 cm tjockt och 30 cm högt glasrör som han fyllde med bland annat matolja, vatten, glycerin och T-röd. Före varje gång fick gruppen reflektera över om vätskan kom att lägga sig över, under eller blanda sig med vätskorna som redan låg i röret. I slutet släppte han i de olika föremål som vi tidigare hade fått testa om de flöt eller inte. Här fick vi också gissa vart föremålet kom att lägga sig. Han förklarade hur det var på grund av densiteten i de olika föremålen och vätskorna som de la sig där de gjorde i röret. Vi fick lyfta glycerinflaskan som alla kände var mycket tyngre än en liter vatten till trots att det bara var 2/3 i flaskan.
Vi i gruppen menar att detta är en bra aktivitet för att introducera densitet då man mycket tydligt kan känna och se skillnader på hur olika lika stora massor kan väga. Eftersom Jerry visade på hemsidan hur man kunde boka rummen utan pedagog men samtidigt använda det som fanns i rummet kom samtliga i gruppen överens om att detta är ett sätt att lägga upp ett besök på Innovatum.

När det kommer till krafter kunde man till exempel märka

FORTSÄTTNING FÖLJER.....

I Lgr11 står det på s.130 i det centrala innehållet att eleverna ska kunna använda "mätningar och mätinstrument, till exempel klockor, måttband och vågar och hur de används i undersökningar". Jerry berättade att man väldigt lätt kunde ta reda på ett föremåls densitet med hjälp av vatten. Lägger man ner ett föremål i en bytta med vatten så åker lika mycket vatten ut som föremålet väger. Alltså får man lika mycket densitet i vattnet som lämnat byttan som i föremålet. Eleverna kan också få använda vågar och testa själva hur mycket densitet ett föremål behöver för att kunna flyta/sjunka. I Lgr11 står det på s.130 att eleverna ska kunna "dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter". Här kan vi ge eleverna möjlighet att två - fyra elever i varje grupp titta, upptäcka och skriva ner sina resultat allt eftersom. Dessa resultat kan de sedan få redovisa på planscher eller dylikt och diskutera och återkoppla till i klassrummet efter besöket för att återkoppla till allt som skett.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar