Hur kan teknikundervisningen bli mer könsanpassad?
Pojkars och
flickors tekniska intressen skiljer sig ofta från varandra och ur ett
historiskt perspektiv har undervisningen generellt sett, ofta varit riktad mer
mot pojkars intressen. För att undervisningen ska passa alla elever, oavsett
kön, finns ett flertal saker vi lärare kan ha i åtanke när vi planerar och
genomför undervisningen. En av dem är att undervisningen ska innehålla moment
och artefakter som kan intressera både pojkar och flickor. Vissa artefakter
skulle kunna ses som mer könsneutrala än andra, till exempel gammaldags
klockverk, cyklar eller modern elektronik. En anledning till att modern
elektronik är så pass könsneutral som den är skulle kunna vara att den
etablerats i en tid som präglas av relativ jämställdhet. Använder man
artefakter som generellt ses som relativt könsneutrala ökar chanserna för att
elever av båda könen intresserar sig för undervisningen. Ett annat alternativ eller
komplement, kan vara att ha med artefakter, mekanik eller tekniska system som
generellt intresserar tjejer mer eller killar mer. Alltså att skapa en balans
mellan föremål som uppfattas som könsstereotypa. På det sättet kan lärare fånga
intresset hos både pojkar, flickor och personer som har annan könstillhörighet.
Vi diskuterade även
hur lärare skulle kunna gå till väga för att öka jämställdheten när det kommer
till deltagande i undervisningen. Av egna erfarenheter och kurslitteratur har
vi noterat att pojkar generellt sett är ivrigare vid deltagande och handuppräckning.
Ett sätt att få så många elever som möjligt att våga delta och ta för sig i
undervingen skulle kunna vara att byta ut handuppräckningen mot ett slags
slumpmässigt urval. Det skulle kunna vara ett bra sätt att ge de blygare
eleverna en ”extra knuff i ryggen” för att de ska våga delta och bidra.
Vad innebär ett entrepenörmässigt lärande för
eleverna och hur kan man jobba för att främja det?
Ett
entrepenörmässigt lärande innebär bland annat att eleverna ska vara kreativa
och hitta egna lösningar till problem, istället för att sträva efter att lösa
problemet på det vis de tror att läraren vill att de ska lösa problemet på. De
ska också kunna redogöra för de lösningar de väljer och argumentera för dem,
samt ständigt söka förbättringar till det de har åstadkommit. Det innebär även
att de ska ha ett eget kreativt handlande och uträtta saker på egen hand, utan
ständiga instruktioner från lärare eller annan personal. Vissa elever är mer lösningsinriktade
och framåt än andra, men om läraren har ett förhållningssätt som främjar både
lösningsinriktning och entreprenörskap, kan troligtvis den absoluta majoriteten
tillförskansa sig dessa förmågor.
Om lärare vill
att elever ska ha ett entrepenörmässigt förhållningssätt i ämnet teknik måste
även de andra ämnena genomsyras av uppmuntran till entreprenörskap. Om det bara
tillämpas i tekniken finns risken att det blir mycket svårt att bibehålla entreprenörsandan
hos eleverna. Det är också viktigt att eleverna själva får vara med och
konstruera sin undervisning och problematisera. Det kan ge en känsla av delaktighet
och bidra till att på egen hand hitta lösningar. Undervisningen får heller inte
präglas av en för stark lärarledning. Om lärarledningen är för stark finns
risken att den begränsar elevernas kreativitet
och hämmar initiativtagande. Sist men inte minst behöver eleverna uppmanas till
att redovisa och argumentera för de lösningar de har på olika problem. Ett sätt
för läraren att öva eleverna i att redovisa och argumentera är att ställa frågor
som tvingar eleverna att reflektera över sina lösningar. Exempel på sådana
frågor är: ”Varför valde du att lösa det på det viset och inte på något annat?”
”Om du hade fått chansen att göra om processen, vad hade du gjort annorlunda,
och varför?”
Man skulle kunna
använda sig av ett batteri, 2 kablar och en mindre glödlampa, dela ut dessa
komponenter till eleverna och ge dem i uppgift att få lampan att lysa. Det här
problemet är bra på så sätt att det ger eleverna möjligheten att både resonera
och prova sig fram till lösningen. Efter övningen kan läraren också fråga
eleverna om varför lampan börjar lysa. Det optimala vore i detta fall att
eleverna själva förstår att elektriciteten går genom kablarna och lampan, men
möjligheten finns också för läraren att visa strömmens väg och förklara varför
glödlampor lyser när elektricitet passerar genom den.
Man kan tycka att man som lärare inte ska behöva tänka på genus i skolan år 2015, men de var inte längesedan tjejer faktiskt inte alls läste teknik i skolan, och teknikämnet har kanske därför lite längre väg att gå än de andra ämnena när det gäller just genus. Bra att som lärare ha strategier för att handskas med detta.
SvaraRaderaI Övergripande mål och riktlinjer står: skolan ska ansvara för att varje elev... kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt. Så detta är något man ska jobba övergripande med i alla ämnen. Precis som ni skriver är det viktigt att man förhåller sig till detta som lärare och tänker igenom hur man uppnår detta på bästa sätt.
/Anna H